1

Hjemmelaget kokosyoghurt

Innlegget inneholder annonselenker. Dette er produkter jeg bruker selv og kan anbefale. Jeg får en liten provisjon fra iHerb om du velger å kjøpe produktene jeg har lenket til.

Kokosyoghurt smaker overraskende likt vanlig yoghurt, og er et utmerket alternativ om du ønsker å spise lite karbohydrater. Denne passer derfor utmerket som frokost sammen med noen valnøtter og mandler. Denne yoghurten er laget av kokosmelk, og inneholder ikke melkeprodukter. Yoghurten kan derfor spises av de aller fleste.

Her har jeg brukt melkesyrebakterier som startkultur for syrningen av yoghurten. FOS er næring for melkesyrebakteriene, og bidrar med søtsmak. Denne yoghurten er derfor en utmerket måte å få i seg de gode melkesyrebakteriene på.

Dette trenger du:
2 bokser Änglamark kokosmelk, økologisk (Coop)
4 kapsler probiotika (melkesyrebakterier)
1 ss FOS prebiotika (FruktoOligoSakkarider)

1 ss chiafrø
80 g blåbær, frossen
stevia

Fremgangsmåte:

  1. Hell innholdet av begge boksene med kokosmelk i en kasserolle, og varm den forsiktig opp til ca 40 grader.
  2. Åpne probiotika-kapslene og tøm innholdet i kokosmelken sammen med FOS
  3. Rør godt rundt slik at pulveret ikke lager klumper
  4. Hell blandingen over i et helt rent glass med lokk
  5. Sett lokket løst på, og sett glasset i stekeovnen med bare lyset på og stekovnsdøren igjen. Plasser glasset nært lyset, slik at yoghurten holder rundt 35-40 grader.
  6. La stå i ca 24 timer. Smak om du syns yoghurten er passe syrlig. La den stå litt lenger om den er for lite syrlig.
  7. Tilsett chiafrø, blåbær og stevia til det smaker passe søtt.
  8. Settes til oppbevaring i kjøleskap. Holder minst 1 uke.
Spre ordet!
Click Here to Leave a Comment Below 1 comments
Berit - 11. mars 2017

Tusen takk! Akkurat hva jeg trengte nå, litt yoghurt🙏

Reply

Leave a Reply: