Må vi spise ofte for å holde forbrenningen vedlike?

Du har sikkert hørt at man må spise hver 3. time for å holde forbrenningen oppe. Det er ingen forskning som viser at mange små måltider øker forbrenningen. Det er heller ingen gode bevis på at endring av måltidsfrekvensen hjelper deg å miste mer vekt. De fleste studier viser at det ikke er noen forskjell1)https://authoritynutrition.com/how-many-meals-per-day/.

More...

De som spiser mye karbohydrater har større svingninger i blodsukkeret, og foretrekker gjerne å spise ofte for å få blodsukkeret opp igjen. Om du har stabilt blodsukker trenger du ikke spise så ofte, og du får da tilgang til dine egne fettreserver og kan bruke disse som drivstoff. 

Evolusjonært sett tror jeg nok heller ikke at mennesket hadde mulighet til å spise hver 3. time. Vi er godt tilpasset å bruke fett som drivstoff, men om man ikke er vant til det vil det være nødvendig å bruke litt tid på å tilpasse seg.

Hvor mange måltider bør vi spise?

Det kan høres selvsagt ut at man ikke skal spise når man ikke er sulten, men i praksis spiser vi ofte etter klokka og ikke etter når man er sulten. Spis gjerne 3 måltider (eller eventuelt 2 måltider om du ikke er sulten om morgenen) pr. dag, og unngå mellommåltider. Om du blir sulten før det har gått 4-5 timer siden siste måltid har du spist for lite mat, eller for mye karbohydrater.

Spis til du er mett og fornøyd, men ikke mer. Om du ikke er sulten tyder det på at kroppen forbrenner sitt eget fett, og bruker det som energikilde. Og det er jo det vi som regel vil?

Må vi spise frokost?

Når vi sover bruker kroppen i hovedsak energi fra fettcellene. Når man så spiser dagens første måltid vil kroppen begynne å forbruke av energien som maten bringer med seg. Om man hopper over frokosten fortsetter man bare fettforbrenningen. Om man derimot velger å starte dagen med mye karbohydrater vil kroppen i praksis endre drivstoff fra fett til sukker etter at man har spist frokost. Man bryter fasten - derav navnet "breakfast" på engelsk.

Spørsmålet er jo om du har lite energi, og føler ubehag ved å hoppe over frokosten. I såfall vil jeg anbefale å få i deg en frokost med en del proteiner, da det metter godt og i tillegg er med på regulere apetitten utover dagen. En par kokte egg, noen skiver ost eller skinke, litt tomat, agurk eller paprika er en enkel og bra frokost.

Om du ikke er sulten om morgenen er det ikke noe problem å hoppe over frokosten. Jeg spiser stort sett ikke før kl. 11-11.30 selv, pluss middag kl. 17-18. Og det er det. Denne måten å spise på kalles periodisk faste, og fungerer fint for veldig mange. Jeg syns det er lettvint, og slippe å tenke på å lage mat hele tiden. 

Oppsummering: Spis når du er sulten - og bare når du er sulten. Spis deg mett på ordentlig mat når du spiser! Hvor mange måltider du spiser er ikke det viktigste. Finn ut hva som fungerer for deg.

OBS: Barn og personer med spiseforstyrrelser bør spise frokost. Rådene gitt i denne artikkelen er ment for voksne, med alminnelig god helsetilstand.

Kilder   [ + ]

1. https://authoritynutrition.com/how-many-meals-per-day/
Spre ordet!
Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: