2

Mine beste tips for å unngå vektoppgang i ferien

På ferie møter vi kanskje spesielt mange fristelser. Alt fra godt nybakt brød, til en kald øl i varmen, iskrem osv. Det kan virke som at varme trigger suget for salt, søtt og fett. Og det kan være vanskelig å begrense seg om man først lar seg friste.

Om du er innstilt på å spise sunt hele ferien, er jo det helt klart det beste. Man kommer langt med å forberede seg mentalt på at fristelser kommer. Om man vil kan man for eksempel ta med seg noen hjemmelagede knekkebrød slik at man har et bedre alternativ til brødmat.

Lag mat selv

Det kan være både økonomisk og fornuftig å lage enkelte måltider selv når man er på ferie. Når jeg ferierer i varmere strøk lager jeg som regel frokost selv, mens lunch/middag stort sett blir spist på restaurant. Prisene på restaurant er ofte ikke så ille, og for min del er det en del av kosen med å være på ferie.

Veldig ofte mangler det en god kniv1)http://www.japanesechefsknife.com/ProMSeries.html#ProM og skjærefjøl, så det har jeg som regel med meg hjemmefra. Det tar veldig lite plass i kofferten (bare pass på å legg kniven i bagasje som sjekkes inn om du skal reise med fly!). En vinåpner og noen plastposer for oppbevaring av mat i kjøleskapet blir også med.

Gjør gode valg på restaurant

Som regel er det enkelt å spise sunt på restaurant. Om man tar utgangspunkt i en fisk eller kjøttrett, er det bare å be om å bytte ut pasta, ris og potet med grønnsaker for eksempel. Et godt alternativ kan være en salat. Om du likevel skulle få servert mat du ikke ønsker å spise er det bare å forlate det på tallerkenen, men det krever mer selvdisiplin.

Øl eller vin?

Om man vil drikke alkohol er tørr musserende vin (som Cava og Prosecco), tørr hvitvin og rødvin de beste alternativene. Øl inneholder mye maltsukker (maltose) og er en av verstingene når det kommer til blodsukkerstigning. Dette skyldes at maltose består av to druesukkermolekyler som er koblet sammen, og har en glykemisk index (GI) på 105 2)http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article821402.ece. Druesukker blir brukt som referansepunkt på GI-skalaen med verdien 100, mens vanlig sukker har 68 på skalaen. Alkoholen står imidlertid for de fleste kaloriene i øl og vin, så vann er jo selvsagt det beste alternativet.

Drinker, juice og brus

Søte drinker og sukkerholdig brus og juice inneholder så mye sukker, at man bør unngå disse helt. Sukkerfri brus er ikke noe jeg anbefaler, men jeg mener det er et bedre valg enn sukkerholdig brus. På ferie unner jeg meg gjerne en Rom & Cola av sukkerfri brus med en sitronskive i, eller en Gin & Tonic av sukkerfri tonic.

Velg sunt snacks

Om du har lyst på snacks, er godterier og potetgull osv. dårlige valg. Mitt beste tips er å velge spekeskinke, spekepølser, gode oster, oliven, nøtter eller litt melon. Prøv gjerne ut lokale varianter der du ferierer.

Skeie ut?

Av og til kan det være på sin plass å skeie litt ut fra et ellers bra kosthold. Om du har vært flink med kostholdet i lengre tid og oppnådd gode resultater kan det være helt greit å skeie litt ut.

Om du velger å skeie ut så går det an å gjøre det med måte. Mat trenger ikke å være svart-hvitt, alt er ikke ødelagt om man koser seg med en iskrem. Å spise litt usunt er bedre enn å spise mye usunt 🙂

Om man har spist lite karbohydrater over tid, vil man oppleve at man relativt kjapt går opp 2-3 kg når man spiser karbohydrater igjen. Dette skyldes at glukose binder væske, slik at mye av dette er vann. Etter en uke med litt strengt kosthold forsvinner det meste igjen.

Og tilslutt​: husk at det er ikke krise om man skeier litt ut. Kos deg med maten og gjør beviste valg!

Kilder   [ + ]

1. http://www.japanesechefsknife.com/ProMSeries.html#ProM
2. http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article821402.ece
Spre ordet!
Click Here to Leave a Comment Below 2 comments
Marit - 25. juni 2016

Hei Thomas,
Jeg har lest alle blogg-innleggene dine. De er både informative, enkle og motiverende. Kjempebra!!👏👏
Ha en riktig fin sommer!
Marit

Reply
    Thomas Edvardsen - 26. juni 2016

    Tusen takk for det Marit!

    Ha en fin sommer du også!

    Thomas

    Reply

Leave a Reply: